ماشین بازان

این سایت به منظور ارائه تصاویر و مطالب خودرویی تشکیل شده است. امیدواریم از محتوای سایت رضایت کافی را داشته باشید.

این سایت به منظور ارائه تصاویر و مطالب خودرویی تشکیل شده است. امیدواریم از محتوای سایت رضایت کافی را داشته باشید.

۸ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

رهام نام نخستین خودرو ملی شرکت سایپا است که از زبان طراحی جدید و اختصاصی شرکت سایپا و ویژگی‌های یک اتومبیل شهری مدرن سود می‌برد. سایپا رهام که سدانی در رده سی (C segment) بوده، هدف خود را در بازار ایران کسب سهم سالانه 100 هزار دستگاه قرار داده و با تاکید بر ویژگی‌های یک اتومبیل مشابه نظیر رنو تندر 90 قصد دارد هدف خود را سریعا محقق سازد.

خودروی رهام


خودروی رهام
    
خودروی رهام




رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا 

به گزارش فرادید، سایپا رهام در نگاه اول اتومبیلی با ظاهر شهری و لطیف به نظر می‌رسد که صرفنظر از اغراقات خودروهای امروزی که با اتومبیل‌های کره‌ای در بازار جهانی باب شد، تلاش دارد برای خریداران ایرانی پژو 206اس‌دی، رنو تندر پلاس و جیلی جی‌سی6 اکسلنت جایگزین مناسبی باشد. این خودرو که گفته می‌شود در 4تریم مختلف قرار است به بازار ایران عرضه شود، به لطف مشخصات مناسب از پتانسیل لازم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و کاهش ارزش پول ملی هم بر قدرت رقابتش بیش از همیشه افزوده است. در یک گزارش کامل مشخصات، مزایا، معایب و آنچه باید درباره این خودرو بدانید را یک جا گردآوری کرده‌ایم که با خواندن آنها می‌توانید به درکی دقیق از ماهیت اتومبیل تازه سایپا دست پیدا کنید.

تاریخچه سازنده
سابقه تولید اتومبیل در شرکت خودروسازی سایپا به سال‌های دهه 50 خورشیدی (سال 1965 میلادی) برمی‌گردد، زمانی که سیتروئن با هدف سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت خودرو ایران و تولید رده‌ای از محصولات ارزان‌قیمت شهری به تاسیس یک جوینت ونچر در ایران اقدام کرد و نام سایپا به این طریق شکل گرفت. سایپا (SAIPA) که مخفف عبارت فرانسوی شرکت تولید اتومبیل سیتروئن ایران (Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën) است، کار خود را با تولید سیتروئن دایان 2 CV آغاز کرد و بعدها محصولاتی نظیر مهاری و ژیان کار را هم به خط تولید خود اضافه کرد.
 

 
تولید رنو5، رنو21، سیتروئن زانتیا، کیا ریو و رنو لوگان از دیگر فعالیت‌هایی است که دومین خودروساز ایران در طول 5 دهه اخیر به انجام آنها همت گمارده است. این شرکت که از سال 1392 به تولید محصول بومی تیبا اقدام کرده، 4اتومبیل تیبا سدان، تیبا2 هاچ‌بک، ساینا و کوییک را هم در سبد تولید خود داشته و با معرفی مدل کاملا جدید رهام قصد دارد عصر تازه‌ای از فعالیت صنعتی را برای خود رقم بزند. 

وضعیت و چشم‌انداز فروش جهانی
سایپا از بدو ورود به بازار خودرو ایران همواره تلاش کرده صادرکننده نخست اتومبیل به منطقه خاورمیانه باشد که گرچه در برخی سال‌ها توانسته میزان صادرات اتومبیل‌های خود به عراق، سوریه، ونزوئلا و چند منطقه دیگر را تا بیش از 6 هزار دستگاه هم افزایش دهد اما این مورد هیچ‌گاه به یک رویه باثبات و مدرن تبدیل نشده و نه سطح تکنولوژی محصولات صادراتی و نه بازارهای هدف از عمق و کیفیت چندان بالایی برخوردار نبوده‌اند. سایپا با داشتن سه زیر مجموعه زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل سال گذشته موفق شده در ایران بیش از 600 هزار دستگاه اتومبیل بفروشد ضمن اینکه چیزی بین 3 تا 4 هزار دستگاه خودرو هم به بازار عراق صادر کرده است. برنامه تازه صادراتی سایپا این است که با رساندن تیراژ مدل رهام به حدود 100 هزار دستگاه در سال، صادرات خود را تا 15 هزار دستگاه افزایش دهد که به نظر می‌رسد با داشتن یک استراتژی صحیح بازاریابی و تبلیغات در منطقه و برخی بازارهای دیگر، بتوان به آن ظرف سه سال آینده دست یافت.
 
 
این خودرو که قرار است در انواع هاچ‌بک، کراس‌اوور و ام پی وی یا میکرو ون کوچک شهری ساخته و راهی بازار کشور شود، قرار است راه ایران را برای گسترش صادرات صنعتی به منطقه و جهان هموار سازد. جالب است بدانید ترکیه از محل صادرات اتومبیل و قطعه در شش ماهه نخست سال بیش از 16 میلیارد دلار درآمد داشت و ایران نیز می‌تواند با توجه به برتری تکنولوژیک بر کشورهای همسایه سالانه بین 1 تا 5 میلیارد دلار خودرو را ظرف 5سال آینده ببه دست آورد.


معرفی محصول
سایپا اعلام کرده نام رهام برگرفته از یک پرنده بومی نواحی مرکزی کشور است که به سختی می توان آن را شکار کرد. همین عامل هم نشان می‌دهد محصول تازه چه اندازه در نقشه استراتژیک این شرکت وضعیتی حیاتی دارد. رهام را باید حاصل توان مهندسان گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایپا و نیز مشاوره شرکای چینی، کره‌ای و فرانسوی سایپا دانست که بعد از 4سال از آغاز فعالیت متمرکز روی پروژه SP100 در نهایت تا اواخر تیرماه 97 به سرانجام رسید. این خودرو که تصاویر نمونه اولیه و در حال آزمایش آن در هندوستان، نخستین بار فرادید منتشر کرد، قرار است یکی از 20 اتومبیل جدید سایپا باشد که روی پلتفرم جهانی sp100 بنا می شوند.
 
ماشین سایپا رهام


خودروی رهام
 طراحی رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا برگ برنده این خودرو در بازار مصرف است
 
این اتومبیل که قرار است جایگزین ایرانی خودروهایی همچون کیا ریو، تندر90، ولیکس سی30، جیلی جی‌سی6 اکسلنت و پژو 206 اس‌دی باشد، با داشتن ابعادی بیشتر از محصولات مذکور، دامنه وسیعی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی در کنار ظاهر مدرن و شکیل شهری، به نوعی اتومبیل مهم بازار خودرو ایران در دورا نتحریم‌های دوباره آمریکا است که برای نخستین بار از طریق یک همکاری عاقلانه چندجانبه با شرکای داخلی و جهانی به نتیجه نسبتا مطلوبی رسیده است. سایپا رهام که در کنار دنا توربوپلاس دو اتومبیل رقابت‌پذیر ایرانی در بازار 1.6میلیونی خودرو کشور هستند، هر دو در محدوده قیمتی 50 تا 75میلیون تومان بسته به سطح تجهیزان مشتریان ایرانی را هدف قرار داده‌اند. 

طراحی بدنه
با اینکه نمی‌توان نمره‌ای در حد و اندازه ساخته‌های کره‌ای برای «سایپا رهام» در نظر گرفت ولی به راحتی نمی‌توان از کنار خلاقیت سایپا در طرح یک بدنه ساده، مدرن و بی آلایش شهری که‌ می‎تواند تا چند سال زیبایی خود را در خط تولید حفظ کند، به سادگی گذشت. استفاده از خطوط نرم، حجم‌های سیال و فرم‌های پف‌آلود در سپر، چراغ‌های جلو و کناره‌ها باعث شده تا در نگاه اول این اتومبیل ایرانی را نزدیک به محصولات شورولت، فیات و یا حتی محصولات قدیمی‌تر شرکت کیا است.با اینکه برخی ها طراحی اتومبیل ایرانی سایپا رهام را به عنوان نخستین محصول پلتفرم SP100، یک کپی دقیق از بیوک اکسل 2016 و کیا سراتو 2015 می‌دانند ولی باید اذعان کرد که سایپا علیرغم همه ایراداتش در روند تولید، در مدل رهام به یک زبان طراحی مخصوص دست یافته است.
 
رهام از نمای عقب

خودروی رهام از جلوپنجره
 



 
بهترین مزیت این خودرو در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد. استفاده از رینگ و لاستیک 15 و 16 اینچی در نمونه‌های پایه و فول خودرو در کنار دی لایت چراغ‌های جلو، طراحی یک دماغه مدرن و سپری با سه ورودی هوا کمک کرده تا رهام سایپا اتومبیلی با امتیاز مناسب در بخش طراحی بیرونی باشد. موردی که یک دستاورد خوشایند برای گروه سایپا بوده و به نظر برگ برنده رهام در بازار اتومبیل‌های سدان شهری با قیمت کمتر از 75 میلیون تومان است. 

نمای داخلی
این بخش را باید حاصل مشاوره بیش از حد سایپا از رفقای چینی دانست که علاوه بر شباهت آشکار به اتاق برخی نمونه‌های موجود در کشور، زبان طراحی خاصی نداشته و از نظر کیفیت ساخت نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. رهام که قرار است رقابت سختی را با اتومبیل‌های آپشنال و پرزرق و برق چینی راه بیاندازد، با این اتاق بایستی خوش‌شانس باشد تا بتواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.
 
تصویر مرتبط

کابین سایپا رهام، که از فرم جدید متفاوتی نسبت به دیگر محصولات شرکت برخوردار است
 
البته استفاده از صفحه لمسی 7 یا 10 اینچی در کنار جعبه دنده اتوماتیک و سانروف کمک می‌کند رهام اتومبیلی جذاب برای برخی از اقشار جامعه باشد اما استفاده ناشیانه از موادی با رنگ نقره‌ای در بخش‌هایی از داشبورد سطح کیفی اتومبیل را کاهش داده است. البته در نمونه فول آپشن این ایراد کمتر به چشم آماده و با دو رنگ شدن تریم داخلی اتاق، افزوده شدن قطعات چوب نما به داشبورد و نصب صندلی‌های چرمی، ما شاهد یک اتاق قابل قبول، به نسبت مدرن و قابل اعتنا از سایپا هستیم که در مقایسه با دو تجربه قبلی شرکت در تیبا و کوئیک، به نظر امتیاز بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.

ابعاد و گنجایش
یکی از جالب‌ترین نکات درباره سایپا رهام همین ابعاد خاص خودرو است که موجب شده تا پلتفرم SP100 بتواند برای خودروسازی ایرادن نویدبخش یک حرکت روبه جلو باشد. سایپا رهام که با داشتن ابعادی معادل 4.46، 1.76 و 1.50 متر در طول، عرض و ارتفاع، خود را محصولی مابین رنو تندر90 و دنا نزدیک کرده و با داشتن فاصله بین دو محور 2.65 متر علاوه بر برای بر تندر90، از گنجایش 420 لیتری صندوق عقب برخوردار است.
 
بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.
 
سایپا که هدف خود از طراحی این سدان را ارجحیت دادن راهام بر رقبای خارجی عنوان کرده، بسته به سطح تجهیزات و نوع موتور از وزنی معادل 1250 تا 1320 کیلوگرم برخوردار استو توانایی حمل 5سرنشین را هم دارد.

وضعیت فنی
طبق آنچه فرادید در مصاحبه مهندس یزدانبخش از اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران نوشته بودف موتور اصلی رهام یک نمونه توربو،3سیلندر و 130 تا 160 اسب بخاری است که با تکنولوژی پیشرفته، از مجموعه موتورهای ملی سایپا بوده که می‌تواند شتاب و هندلینگ مناسبی به مدل شهری رهام ببخشد. سایپا رهام اما فعلا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری یا به طور دقیق‌تر، ۱۶۵۰ سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند.
 



این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه خواهد شد و بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که نخستین خودرو واقعا ملی سایپا، در زمانی حدود ۱۱ تا 13 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با اندکی بهبود نسبت به خودروهای خانواده برلیانس بتواند تا نهایت سرعت 195 کیلومتر بر ساعت هم حرکت کند. با اینکه این خبر هنوز تایید نشده اما گویا رهام نیامده موفق شده بالاترین استانداردهای تولید خودرو در کشور را که به قوانین 85 گانه مشهورند به راحتی پاس کند. البته بنا بر گفته برخی از منابع نزدیک به سایپا، مدل رهام به غیر از یک گیربکس اتوماتیک 6سرعته اتوماتیک از یک جعبه دنده دستی استفاده کرده و در ۶ کلاس گوناگون با نام‌های Base1، استاندارد، Base2، مید، لوکس و سوپرلوکس وارد بازار می‌شود. گفتنی است ظرفیت باک رهام ۴۷ لیتر بوده و این خودرو ایرانی قادر است استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

امکانات و ایمنی
شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین هدف سایپا در ساخت سدان رهام همین مسئله ایمنی باشد. طبق اعلام مسئولان شرکت هم سایپا موفق شده با مدل رهام 3ستاره از 5ستاره موسسه انکپ اروپا (EURO NCAP) را دریافت کند که خود به معنی بهبود سطح استانداردهای تولیدی سایپا در بخش محافظت از جان سرنشینان است. به لطف همین موارد و مشاوره از شرکت‌های موفق چندملیتی، رهام احتمالا خواهد توانست سطح ایمنی خود را به مرز اتومبیل‌های خوشنامی همچون پژو 206 و تندر 90 نزدیک نماید. این اتومبیل که در نمونه پایه دارای ۲ کیسه هوای ایمنی و سیستم‌های ترمز جدید و دیسکی است، با یک ارتقا چشمگیر در مدل فول آپشن با ۶ ایربگ ، کمربندهای چند نقطه اتصال پیش کشنده، ترمز ضد قفل (ABS) درکنار فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) سود برده و خوشبختانه سیستم مدیریت تعادل را هم در لیست آپشن‌های قابل انتخاب خود گنجانده است.

تصویر مرتبط

 

 
در کنار اینها رهام به واسطه هدف‌گذاری کلان خود، روی عرضه با انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ارتباطی تمرکز کرده و به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، چراغ‌های جدید مجهز به دی لایت، مه شکن جلو، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم 15 تا 16 اینچی پنج محوره مجهز است.

جمع‌بندی و چشم انداز بازار
قیمت برای سرنوشت رهام فاکتوری حیاتی است. اگر سایپا بتواند قیمت گونه پایه این اتومبیل جدید و آپشنال را کمتر از 50 میلیون تومان محدود کند و انواع فول اپشنال آن را هم با کمتر از 60 تا 65 میلیون تومان به دست مشتریان برساندف احتمالا بتواند به قتل و عام گروه کثیری از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار نائل آمده و فروش بالایی را در بازار تجربه کند.و البته نکته اساسی در موفقیت این خودرو، رضایت مشتریان از سطح کیفی این خودرو است که به گفته یکی از مدیران بخش تحقیقات گروه سایپا، بسیار بالا می باشد. باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه رهام خواهد توانست موفقیت را در بازار تجربه کند.


کامیون الکتریکی تسلا معرفی شد؛ انقلابی در صنعت خودروهای سنگین

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، پیش از نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس و در رویدادی از اولین کامیون الکتریکی خود رونمایی کرد.

با وجود تبلیغات فراوان که نشان از اشتیاق تسلا (tesla) برای ورود به بازار خودروهای سنگین داشت، انتظار می‌رفت که این شرکت برنامه‌های عظیمی برای حمله به این بازار پررونق داشته باشد. وقتی ایلان ماسک در جریان رونمایی از طرح کامیون الکتریکی خود موسوم به Semi. از توانمندی‌های این کامیون صحبت می‌کرد؛ به سیستمی مبهم با نام BAMF اشاره کرد که سبب شد حاضرین به فکر فرو روند. اما این همه‌ی ماجرا نبود. هنگامی‌که ماسک از شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵ ثانیه‌ای این کامیون سخن گفت، همه‌ی افراد مسحور عملکرد خارق‌العاده‌ی این خودرو شدند. اگرچه شتاب ۵ ثانیه‌ای این کامیون بدون حمل تریلر محقق می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشیم که Semi از آلفارومئو جولیای پر سروصدا و البته تمام کامیون‌های دیزلی تولیدی سریع‌تر است.

کامیون Semi تسلا

بر اساس ادعای تسلا؛ درحالی‌که تریلری به وزن ۳۶ تن به Semi متصل شود، ۲۰ ثانیه زمان لازم است تا این کامیون الکتریکی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که سبب می‌شود Semi به پدیده‌ای در دنیای خودروهای سنگین تبدیل شود. از دیگر ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی این کامیون می‌توان به توانایی بالا رفتن از مسیری با شیب ۵ درصد با سرعت ثابت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اشاره کرد. توانایی‌های منحصربه‌فرد Semi به‌طور قطع سبب می‌شود که رانندگان بسیاری به این خودرو علاقه نشان دهند.

کامیون Semi تسلا

Semi با حفظ سرعت تعیین‌شده در بزرگ‌راه‌ها، با هر بار شارژ می‌تواند تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت کند؛ البته این شعاع حرکتی در حالتی است که تریلری به Semi متصل نباشد. شعاع حرکتی Semi به‌عنوان یک کامیون الکتریکی از شعاع حرکتی کامیون‌های دیزلی با یک‌بار سوخت‌گیری بیشتر است. این نتیجه‌ی خارق‌العاده با کمک طراحی بدنه‌ی آیرودینامیک به‌ دست آمده است. از جمله بهینه‌سازی‌های آیرودینامیک صورت گرفته می‌توان به فلپ‌های کناری، حذف فاصله میان کامیون و تریلر و کف مسطح کابین اشاره کرد. بر اساس ادعای تسلا، تمام موارد ذکرشده باعث می‌شوند ضریب درگ (ضریب پسا) Semi با عدد ۰.۳۶، از بوگاتی شیرون بهتر باشد.

کامیون Semi تسلا

همواره دغدغه‌ی اصلی دوست‌داران خودروهای الکتریکی، مدت‌زمان شارژ این خودروها بوده و حساسیت این امر برای کامیون Semi به‌ دلیل ماهیت کاری این خودرو، بیشتر است. تسلا اعلام کرده است که ایستگاه‌های شارژ سریع این شرکت می‌تواند در مدت زمان سی دقیقه باتری‌های Semi را برای طی مسافت ۶۴۰ کیلومتر شارژ کند و با وجود شبکه‌ی ایستگاه‌های شارژ سریع در توقفگاه کامیون‌ها، طی کردن مسافت‌های طولانی با خودروهای الکتریکی دیگر یک رؤیا نیست.

کامیون Semi تسلا

صندلی راننده در مرکز کابین Semi قرار دارد و در دو طرف فرمان، دو نمایشگر لمسی برای کنترل قسمت‌های مختلف خودرو تعبیه شده است. دوربین‌های نصب‌شده در اطراف این کامیون سبب می‌شود راننده دیگر نگران نقاط کور نباشد. Semi نیز مانند دیگر خودروهای تسلا، با سیستم‌های ایمنی و کمکی بی‌شمار عرضه خواهد شد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سیستم خودران اشاره کرد. سیستم خودران Semi در سفرهای طولانی می‌تواند به موهبتی برای رانندگان تبدیل شود.

کامیون Semi تسلا

هنوز قیمت نهایی این کامیون اعلام نشده است؛ اما بر اساس اعلام تسلا، Semi در مقایسه با دیگر کامیون‌های دیزلی، در هر ۱.۶ میلیون کیلومتر رانندگی سبب صرفه‌جویی ۲۰۰ هزار دلاری در هزینه‌ی سوخت‌گیری خواهد شد. اگرچه مسافت ۱.۶ میلیون کیلومتر زیاد به‌نظر می‌رسد؛ اما این مسافت‌ در دنیای خودروهای سنگین کاملا عادی است.

بر اساس اعلام شرکت تسلا، تولید Semi از سال ۲۰۱۹ آغاز می‌شود و علاقه‌مندان هم‌اکنون با پرداخت ۵ هزار دلار می‌توانند اقدام به رزرو یک دستگاه کامیون Semi کنند. اگر تمام ویژگی‌های Semi کاملا مطابق با تبلیغات صورت‌گرفته باشد، می‌توان این کامیون الکتریکی را انقلابی در صنعت خودروهای سنگین دانست.

 «ماه و روز ساخت کارخانه هایی که به صورت 1/1 (یک ژانویه) درج شده اند، نامشخص است»  

کارخانه های سازنده خودرو
نام کارخانه: Volkswagen
نام پارسی کارخانه: فولکس واگن
نام کشور سازنده: Wolfsburg, Germany
نام پارسی کشور سازنده: ولفسبورگ ٫ آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 5/28/1937
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1316/03/07
شعار: Das Auto
معنی شعار: ماشین

Volkswagen
نام کارخانه: Volvo
نام پارسی کارخانه: ولوو
نام کشور سازنده: Gothenburg, Sweden
نام پارسی کشور سازنده: گوتنبرگ، سوئد
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1927
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1305/10/10



Volvo

نام کارخانه: Saipa
نام پارسی کارخانه: سایپا
نام کشور سازنده: Tehran, Iran
نام پارسی کشور سازنده: تهران ، ایران
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1966
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1344/10/11

معنی شعار: سایپا مطمئن

Saipa
نام کارخانه: SEAT
نام پارسی کارخانه: سئات
نام کشور سازنده: Martorell, Catalonia, Spain
نام پارسی کشور سازنده: کاتالونیا ، اسپانیا
تاریخ ساخت کارخانه: 5/9/1950
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1329/02/19
شعار: auto emoción
معنی شعار: هیجانات خودکار

SEAT

نام کارخانه: Ssangyong
نام پارسی کارخانه: سانگ یانگ
نام کشور سازنده: Seoul, South Korea
نام پارسی کشور سازنده: سئول، کره جنوبی
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1954
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1332/10/11
شعار: it works for me
معنی شعار: آن برای من کار می کند

Ssangyong
نام کارخانه: Subaru
نام پارسی کارخانه: سوبارو
نام کشور سازنده: Ōta, Gunma, Japan
نام پارسی کشور سازنده: اوتاشی ٫ ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 7/7/1953
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1332/04/16



Subaru

نام کارخانه: Suzuki
نام پارسی کارخانه: سوزوکی
نام کشور سازنده: Hamamatsu, Shizuoka, Japan
نام پارسی کشور سازنده: ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1909
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1287/10/11
شعار: Never a Dull Moment
معنی شعار: هرگز لحظه ای بیهوده

Suzuki
نام کارخانه: Toyota
نام پارسی کارخانه: تویوتا
نام کشور سازنده: Toyota City, Aichi, Japan
نام پارسی کشور سازنده: ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 8/28/1937
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1316/06/06
شعار: Moving Forward
معنی شعار: حرکت به جلو

Toyota

نام کارخانه: Opel
نام پارسی کارخانه: اپل
نام کشور سازنده: Rüsselsheim, Germany
نام پارسی کشور سازنده: روسلشیم، آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/21/1862
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1240/11/01
شعار: Wir leben Autos
معنی شعار: ما اتوموبیل را زنده می کنیم

Opel
نام کارخانه: Pars Khodro
نام پارسی کارخانه: پارس خودرو
نام کشور سازنده: Tehran, Iran
نام پارسی کشور سازنده: تهران ، ایران
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1967
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1345/10/11

معنی شعار: پارس خودرو همراهی خوب برای تمام زندگی

Pars Khodro

نام کارخانه: Peugeot
نام پارسی کارخانه: پژو
نام کشور سازنده: France
نام پارسی کشور سازنده: فرانسه
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1898
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1276/10/12



Peugeot
نام کارخانه: Porsche
نام پارسی کارخانه: پورشه
نام کشور سازنده: Stuttgart, Baden-Württemberg, Germany
نام پارسی کشور سازنده: اشتوتگارد، بادن وورتمبرگ، آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1931
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1309/10/11
شعار: Porsche, There is No Substitute
معنی شعار: پورشه، بدون جایگزین

Porsche

نام کارخانه: Proton
نام پارسی کارخانه: پروتون
نام کشور سازنده: Shah Alam,Selangor Darul Ehsan, Malaysia
نام پارسی کشور سازنده: شاه عالم، سلانگوربا، مالزی
تاریخ ساخت کارخانه: 3/7/1983
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1361/12/16
شعار: Dare To Change
معنی شعار: جرات تغییر

Proton
نام کارخانه: Renault
نام پارسی کارخانه: رنو
نام کشور سازنده: Boulogne-Billancourt, France
نام پارسی کشور سازنده: فرانسه
تاریخ ساخت کارخانه: 2/25/1899
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1277/12/06



Renault

نام کارخانه: Lifan
نام پارسی کارخانه: لیفان
نام کشور سازنده: Chongqing, China
نام پارسی کشور سازنده: چونگ چینگ، چین
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1992
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1370/10/11
شعار: Accumulating technology for our country, creating more famous brand for our nation
معنی شعار: جمع آوری فن آوری برای کشور ما، ایجاد نام تجاری معروف برای ملت ما

Lifan
نام کارخانه: Mazda
نام پارسی کارخانه: مزدا
نام کشور سازنده: Fuchu, Aki, Hiroshima, Japan
نام پارسی کشور سازنده: هیروشیما، ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1920
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1298/10/10
شعار: Zoom Zoom Forever
معنی شعار: بالا رفتن برای همیشه

Mazda

نام کارخانه: Mercedes-Benz
نام پارسی کارخانه: مرسدس بنز
نام کشور سازنده: Stuttgart, Germany
نام پارسی کشور سازنده: اشتوتگارت، آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1886
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1264/10/11



Mercedes-Benz
نام کارخانه: MG
نام پارسی کارخانه: ام‌جی
نام کشور سازنده: Oxford, UK
نام پارسی کشور سازنده: آکسفورد، انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1924
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1302/10/10



MG

نام کارخانه: Mitsubishi
نام پارسی کارخانه: میتسوبیشی
نام کشور سازنده: Japan
نام پارسی کشور سازنده: ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1870
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1248/10/11



Mitsubishi
نام کارخانه: Nissan
نام پارسی کارخانه: نیسان
نام کشور سازنده: Nishi-ku, Yokohama, Japan
نام پارسی کشور سازنده: ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 12/26/1933
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1312/10/05



Nissan

نام کارخانه: Jaguar
نام پارسی کارخانه: جگوار
نام کشور سازنده: Whitley, Coventry, United Kingdom
نام پارسی کشور سازنده: کاونتری ٬ انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 9/11/1922
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1301/06/19
شعار: Grace, Space, Pace
معنی شعار: ظرافت ، فاصله ، سرعت

Jaguar
نام کارخانه: Jeep
نام پارسی کارخانه: جیپ
نام کشور سازنده: Auburn Hills, Michigan, U.S.
نام پارسی کشور سازنده: میشیگان، آمریکا
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1941
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1319/10/11



Jeep

نام کارخانه: Kia
نام پارسی کارخانه: کیا
نام کشور سازنده: Seoul, South Korea
نام پارسی کشور سازنده: سئول ، کره چنوبی
تاریخ ساخت کارخانه: 6/9/1944
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1323/03/19
شعار: The Power to Surprise
معنی شعار: قدرت به تعجب

Kia
نام کارخانه: Lamborghini
نام پارسی کارخانه: لامبورگینی
نام کشور سازنده: Sant'Agata Bolognese, Italy
نام پارسی کشور سازنده: ایتالیا
تاریخ ساخت کارخانه: 10/30/1963
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1342/08/08



Lamborghini

نام کارخانه: Land Rover
نام پارسی کارخانه: لندرور
نام کشور سازنده: Gaydon, United Kingdom
نام پارسی کشور سازنده: گایدون، انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1978
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1356/10/11
شعار: Land Rover. Go beyond.
معنی شعار: لندرور فراتر

Land Rover
نام کارخانه: Lexus
نام پارسی کارخانه: لکسوس
نام کشور سازنده: Toyota City, Japan
نام پارسی کشور سازنده: ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1989
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1367/10/11
شعار: The Pursuit of Perfection
معنی شعار: پیگیری کمال

Lexus

نام کارخانه: Ford
نام پارسی کارخانه: فورد
نام کشور سازنده: Dearborn, Michigan, U.S.
نام پارسی کشور سازنده: میشیگان، آمریکا
تاریخ ساخت کارخانه: 6/16/1903
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1282/03/25



Ford
نام کارخانه: Hafei Motor 
نام پارسی کارخانه: هافی موتور
نام کشور سازنده: Harbin, China
نام پارسی کشور سازنده: چین، هاربین
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1994
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1372/10/11



Hafei Motor

نام کارخانه: Hillman
نام پارسی کارخانه: هیلمن
نام کشور سازنده: Ryton-on-Dunsmore, United Kingdom
نام پارسی کشور سازنده: انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1907
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1285/10/10



Hillman
نام کارخانه: Honda
نام پارسی کارخانه: هوندا
نام کشور سازنده: Minato, Tokyo, Japan
نام پارسی کشور سازنده: توکیو ، میناتو ، ژاپن
تاریخ ساخت کارخانه: 9/24/1948
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1327/07/02
شعار: The Power of Dreams
معنی شعار: قدرت رؤیاها

Honda

نام کارخانه: Hyundai
نام پارسی کارخانه: هیوندا
نام کشور سازنده: South Korea
نام پارسی کشور سازنده: کره جنوبی
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1947
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1325/10/11



Hyundai
نام کارخانه: IKCO »Iran Khodro
نام پارسی کارخانه: ایران خودرو
نام کشور سازنده: Tehran, Iran
نام پارسی کشور سازنده: تهران ، ایران
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1962
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1340/10/11

معنی شعار: راه تو را می خواند

نام کارخانه: Cadillac
نام پارسی کارخانه: کادیلاک
نام کشور سازنده: Warren, Michigan, U.S
نام پارسی کشور سازنده: ایالت میشیگان ، آمریکا
تاریخ ساخت کارخانه: 8/22/1902
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1281/05/30

معنی شعار: زندگی، آزادی و کار

Cadillac
نام کارخانه: Chery
نام پارسی کارخانه: چری
نام کشور سازنده: Anhui, China
نام پارسی کشور سازنده: انوهی، چین
تاریخ ساخت کارخانه: 3/18/1997
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1375/12/28



Chery

نام کارخانه: Chevrolet
نام پارسی کارخانه: شورلت
نام کشور سازنده: Detroit, Michigan, U.S.
نام پارسی کشور سازنده: ایالت میشیگان ، آمریکا
تاریخ ساخت کارخانه: 11/3/1911
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1290/08/11
شعار: Excellence for Everyone
معنی شعار: برتری برای همه

Chevrolet
نام کارخانه: Citroen
نام پارسی کارخانه: سیتروئن
نام کشور سازنده: Saint-Ouen, Seine-Saint-Denis, France
نام پارسی کشور سازنده: فرانسه
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1919
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1297/10/10
شعار: Créative Technologie
معنی شعار: فناوری خلاق

Citroen

نام کارخانه: Daewoo
نام پارسی کارخانه: دوو
نام کشور سازنده: Seoul, South Korea
نام پارسی کشور سازنده: سئول، کره جنوبی
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1978
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1356/10/11



Daewoo
نام کارخانه: Ferrari
نام پارسی کارخانه: فراری
نام کشور سازنده: Maranello, Italy
نام پارسی کشور سازنده: مارانلو ٫ ایتالیا
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1929
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1307/10/11



Ferrari

نام کارخانه: Alfa Romeo
نام پارسی کارخانه: آلفا رومئو
نام کشور سازنده: Milan, Italy
نام پارسی کشور سازنده: ایتالیا ، میلان
تاریخ ساخت کارخانه: 6/24/1910
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1289/04/02



Alfa Romeo
نام کارخانه: Aston Martin
نام پارسی کارخانه: آستون مارتین
نام کشور سازنده: Gaydon, Warwickshire, United Kingdom
نام پارسی کشور سازنده: گایدون ، انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1913
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1291/10/11



Aston Martin

نام کارخانه: Audi
نام پارسی کارخانه: آئودی
نام کشور سازنده: Zwickau, Germany
نام پارسی کشور سازنده: اینگولشتاد در ایالت بایرن آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 7/16/1909
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1288/04/25
شعار: Vorsprung durch Technik
معنی شعار: پیشرفت از طریق تکنولوژی برتر

Audi
نام کارخانه: Bentley
نام پارسی کارخانه: بنتلی
نام کشور سازنده: Crewe, Cheshire, United Kingdom
نام پارسی کشور سازنده: کرو، انگلستان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/18/1919
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1297/10/27



Bentley

نام کارخانه: Benz
نام پارسی کارخانه: بنز
نام کشور سازنده: Stuttgart, Germany
نام پارسی کشور سازنده: اشتوتگارد، آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 1/1/1886
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1264/10/11
شعار: The best or nothing
معنی شعار: بهترین یا هیچ

Benz
نام کارخانه: BMW
نام پارسی کارخانه: بی ام و
نام کشور سازنده: Munich, Germany
نام پارسی کشور سازنده: مونیخ، بایرن، آلمان
تاریخ ساخت کارخانه: 3/7/1916
تاریخ ساخت کارخانه به شمسی: 1294/12/16
شعار: Freude am Fahren
معنی شعار: با لذت برانید

BMW 


لامبورگینی اونتادور SVJ رسما رونمایی شد

نسخه‌ی SVJ از پرچمدار لامبورگینی اونتادور با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر و ۷۷۰ اسب بخار قدرت، رونمایی شد.

پس از انتشار تصاویر مختلف با پوشش استتار و البته رکوردشکنی گاو خشمگین ایتالیا در جهنم سبز، بالاخره پرچمدار قدرتمند لامبورگینی، سوپراسپرت اونتادور SVJ رونمایی شد. همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مقامات لامبورگینی در جریان جشنواره‌ی کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸ مونته‌ری کالیفرنیا (Pebble Beach Concours d'Elegance) رسماً از اونتادور SVJ در قالب نسخه‌ی ویژه‌ی SVJ 63 و استاندارد SVJ پرده‌برداری کردند.

Lamborghini Aventador SVJ


اونتادور SVJ یا سوپر ولوچه یوتا (SuperVeloce Jota)، رسماً قدرتمندترین سوپراسپرت جاده‌ای جدید لامبورگینی با پیشرانه‌ی V12 است؛ SVJ از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۵ لیتری تنفس طبیعی، ۷۷۰ اسب بخار قدرت (۷۵۹ اسب بخار BHP) و ۷۲۰ نیوتن‌متر گشتاور قدرت می‌گیرد و تمام آن را از طریق گیربکس ۷ سرعته نیمه اتوماتیک بهینه‌شده به چهار چرخ خود می‌فرستد. این قدرت در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه به نهایت می‌رسد، در حالی که تمام گشتاور تولیدی پیشرانه‌ی V12، از ۶۷۵۰ دور بر دقیقه در دسترس است. اونتادور SVJ به‌ لطف پیشرانه ی V12 که قدرت آن برابر مدل تولید محدود چنترانیو (Centenario) است، با نهایت سرعت بیش از ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، در زمان ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۸.۶ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. SVJ با وزن ۱۵۲۵ کیلوگرم، سیستم فرمان‌پذیری محور عقب و تایرهای سفارشی پیرلی P Zeo Corsa، برای توقف از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط به حدود ۳۰ متر مسافت نیاز دارد. در مقایسه با مدل سوپرولوچه، SVJ حدود ۴۰ درصد داونفورس (نیروی رو به پایین) بیشتری تولید می‌کند؛ این افزایش قابل توجه داونفورس، با استفاده از ورودی‌های هوای جانبی بزرگ‌تر، باله‌ی عقب بزرگ‌تر، بازطراحی کف خودرو، دیفیوزر جدید و کیت آیرودینامیک جلو ممکن شده است.


Lamborghini Aventador SVJ


بر اساس گفته‌های مقامات لامبورگینی، اونتادور SVJ از نسل دوم سیستم آیرودینامیک هوشمند این برند موسوم به ALA استفاده می‌کند. در این سیستم نحوه‌ی به‌کارگیری پنل‌های آیرودینامیک و تولید داونفورس در شرایط و سرعت‌های مختلف رانندگی به‌صورت هوشمند تغییر می‌کند؛ در حقیقت بالچه‌های کار گذاشته شده در کیت بدنه، در کمتر از ۵۰۰ میلی‌ثانیه تغییر حالت می‌دهند. زمانی که بالچه‌های ALA ورودی هوای سپر جلو بسته هستند، تولید داونفورس بیشتر می‌شود و زمانی که باز هستند، ضریب کشش کاهش یافته تا نهایت شتاب‌گیری و سرعت SVJ ممکن باشد. این شرایط برای بالچه‌های ALA بخش عقب خودرو نیز تکرار می‌شود. شاسی اونتادور SVJ در مقایسه با SV مقا‌وم‌تر و سازگارتر با شرایط رانندگی در پیست شده است. سیستم اگزوز هم در عین وزن کمتر، صدای سرزنده‌تری از پیشرانه‌ی V12 منعکس می‌کند. سیستم‌های کنترل پایداری، انتقال قدرت تمام چرخ محرک و ترمز ABS همه با تمرکز به ایجاد بیشترین چسبندگی تایرها به جاده، بهینه‌سازی شده‌اند. درواقع افزایش قدرت و بهینه‌سازی‌های آیرودینامیک لامبورگینی اونتادور SVJ باعث شد تا این سوپر اسپرت ایتالیایی یک دور پیست نوربرگ رینگ را در زمان۶ دقیقه و ۴۴.۹۷ ثانیه طی کند تا عنوان سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهان در جهنم سبز از کنار نام پورشه 911GT2 RS خط بخورد.


Lamborghini Aventador SVJ

فقط ۹۶۳ دستگاه لامبورگینی اونتادور SVJ تولید خواهد شد که ۶۳ دستگاه آن، مدل ویژه‌ی SVJ 63 با قیمت بالاتر و تریم سفارشی، برای گرامی‌داشت تأسیس برند لامبورگینی در سال ۱۹۶۳ است. قیمت مدل SVJ 63 اعلام نشده اما اونتادور SVJ استاندارد برچسب قیمت پایه ۵۱۷ هزار و ۷۷۰ دلار خورده است. لامبورگینی اونتادور SVJ رکورددار جدید پیست نوربرگ‌رینگ، اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی می‌رسد.

مشخصات فنی بوگاتی دیوو مدل ۲۰۱۹ ؛ ابرخودروی ۶۵ میلیارد تومانی!

بوگاتی دیوو (Bugatti Divo) ابرخودروی جدید بوگاتی به مناسبت ۱۱۰ سالگی این شرکت بوده که با معرفی در هفته گذشته عنوان گران ترین خودروی جهان را به خود اختصاص داد. در ادامه به بررسی و مرور مشخصات فنی این اتومبیل خواهیم پرداخت.

بوگاتی یک شرکت خودروسازی فرانسوی بوده که فعالیت خود را از اوایل قرن بیستم آغاز نمود. اتوره بوگاتی (Ettore Bugatti) در سال ۱۹۰۹ این شرکت را تاسیس کرد و با تولید نمونه‌های پرقدرت و سریعی مانند Type 35 به موفقیت‌های قابل توجهی در مسابقات اتومبیل رانی رساند. اما پس از مرگ ناگهانی فرزند اتوره در سال ۱۹۳۹ در حین تست یک دستگاه بوگاتی Type 57 سرنوشت این شرکت دستخوش تغییر و روند افول آن آغاز گردید. مرگ اتوره در سال ۱۹۴۷ را می‌توان پایان نسل کلاسیک بوگاتی دانست و پس آن این شرکت با مشکلات فراوان مالی روبرو گردید.

در سال ۱۹۶۳ و پس از مدتها درگیری با مشکلات، بوگاتی به صورت رسمی منحل شد. اما سال ۱۹۸۷ میلادی با کمک رومانو آرتیولی (Romano Artioli)، سرمایه دار ایتالیایی احیا شده و با نام Bugatti Automobili S.p.A به فعالیت پرداخت. از تولیدات شاخص این دوره که تمرکز کاملی بر ساخت اتومبیل‌های مسابقه‌ای داشت می‌توان به مدل E110 EB اشاره کرد که جد بوگاتی ویرون (Veyron) فعلی به حساب می‌آمد.

در سال ۱۹۹۸ نیز این شرکت به یکی از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان درآمد و روند وموفقیت دوباره آن آغاز گردید و مدل‌های ویرون (سال ۱۹۹۹) و شیرون (chiron) در سال ۲۰۱۶ تبدیل به سریع ترین خودروهای جهان شدند.

بوگاتی دیوو ۲۰۱۹

هرچند که مدل‌های ویرون و شیرون با کسب عناوینی چون سریع ترین و پرشتاب ترین و همچنین گران ترین، نام بوگاتی را در تاریخچه صنعت اتومبیل جاودانه کردند، اما این شرکت همیشه در تلاش برای ساخت نمونه‌های قوی تر و با قابلیت‌های دینامیکی بالاتر بود. به همین دلیل در تابستان سال ۲۰۱۸ با رونمایی از مدل دیوو که بر اساس شیرون ساخته شده، سعی در کسب رکوردها و عناوینی جدید دارد.

این ابرخودروی جدید با الهام از مدل‌های کلاسیکی مانند Type 57 و بر اساس نام آلبرت دیوو (Albert Divo) راننده فرانسوی مسابقات اتومبیل رانی نام گذاری شده که در سال‌های دهه ۱۹۲۰ میلادی موفق به قهرمانی در مسابقات استقامتی Targa Florio شد. این خودرو در ماه آگوست ۲۰۱۸ در حراجی اتومبیل Pebble Beach Concours d’Elegance کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا به معرض نمایش عمومی در آمد و در سال ۲۰۱۹ در اختیار دوستداران ثروتمند قرار خواهد گرفت.

طراحی ظاهری

بوگاتی دیوو از لحاظ مکانیکی بخش‌های مشترک بسیاری با شیرون داشته ولی از لحاظ ظاهری و شاسی مورد بهینه سازی دقیق قرار گرفته است.

طراحی بدنه مورد بازنگری قرار گرفته و تغییرات اعمال شده بر روی آئرودینامیک، کاهش وزن، بهینه سازی سیستم تعلیق موجب بهبود عملکرد حرکتی و هندلینگ آن نسبت به شیرون شده‌اند. از وجوه تمایز دیوو با شیرون می‌توان به مواردی مانند ورودی‌های هوای اضافی در بخش جلویی، ورودی هوای جدید در سقف و باله بزرگ‌ ۱.۸ متری عقبی اشاره کرد که بنا بر اعلام شرکت، توانایی ایجاد ۹۰ کیلوگرم فشار اضافی (۵۴۶ کیلوگرم در مجموع) بر روی خودرو را دارد.

طراحی داخلی

کابین دیوو نیز مشابه با شیرون بوده و فضایی بسیار لوکس را برای سرنشینان رقم می‌زند. به منظور کاهش وزن پوشش‌های داخلی با چرم بسیار با کیفیت آلکانتارا (Alcantara) و فیبر کربن ساخته شده است.

موتور و پیشرانه

موتور بوگاتی دیوو همان نمونه ۱۶ سیلندر خورجینی (W16) با چهار سیستم توربوشارژر استفاده در شیرون است. این موتور ۸.۰ لیتری توانایی تولید نیرویی برابر با ۱.۵۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶.۷۰۰ دور در دقیقه را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود ۱.۶۰۰ نیوتون متر بوده که در بازه دورهای ۲.۰۰۰ RPM تا ۶.۰۰۰ RPM در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

قدرت موتور بوگاتی دیوو نیز توسط یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه (Dual Clutch Gerbox) به چرخ‌های عقبی منتقل می‌گردد که مشابه با نمونه استفاده شده در شیرون است.

حداکثر سرعت و شتاب

شیرون یک ابرخودروی مسابقه‌ای مخصوص مسیرهای مستقیم بود که توانایی دستابی به حداکثر سرعتی در حدود ۲۶۱ مایل در ساعت (معادل ۴۲۰ کیلومتر در ساعت) را داشت. اما با توجه به این مساله که نمونه جدید برای حرکت در مسیرهای مارپیچ طراحی شده و چرخ‌های آن قابلیت خم شدن به بیرون برای عبور با حداکثر سرعت ممکن از پیچ‌ها را دارد، سرعت آن به ۲۳۶ مایل در ساعت (معادل ۳۸۰ کیلومتر در ساعت) محدود شده است.

این ابرخودروی ۶۰ میلیارد تومانی با وزنی در حدود ۲.۰ تن، شتابی مشابه با شیرون داشته و در زمانی برابر با ۲.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. اما عملکرد آن در پیست مسابقه به مراتب بهتر از شیرون بوده و مسیر ۲۰ کیلومتری Nardo Ring را در زمانی در حدود ۸ ثانیه شریع تر از شیرون طی می‌کند.

قیمت و زمان عرضه

قیمت بوگاتی دیوو بنا بر اعلام این شرکت برابر با ۵.۸ میلیون دلار (معادل ۲۵ میلیارد تومان با ارز ۴.۲۰۰ تومانی دولتی یا ۶۴ میلیارد تومان با ارز ۱۱.۰۰۰ تومانی واقعی در بازار آزاد) است. قرار است تنها ۴۰ دستگاه از این خودرو تولید شود که تمامی آنها نیز توسط خریداران متمول پیش خرید شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۹ وارد بازار می‌گردد.

مشخصات فنی بوگاتی دیوو در یک نگاه

حجم موتور ۸.۰ لیتر
تعداد سیلندر ۱۶ خورجینی با ۴ توربوشارژر
حداکثر قدرت ۱.۵۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱.۶۰۰ نیوتون متر
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک (AWD)
گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه
حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر در ساعت (محدود شده)
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۲.۴ ثانیه
وزن ۲.۰ تن
قیمت ۵.۸ میلیون دلار

    گالری تصاویر بوگاتی دیوو

    هیلمن هانتر

    پرش به ناوبریپرش به جستجو
    هیلمن هانتر GT نمای جلویی
    هیلمن هانتر GT نمای پشتی

    هیلمن هانتر یا آرو (arrow به معنی پیکان) یک خودرو انگلیسی است که در در انگلستان در بین سال‌های ۶۶ تا ۷۹ به مدت ۱۳ سال تولید شد. هیلمن هانتر در شرکت تالبوت که زیر مجموعه کارخانجات روتس در ریتون و بعدها لین وود انگلستان ساخته شد. این خودرو در ایران با نام پیکان تولید می‌شد. پیکان تولیدی در سال ۱۹۶۷ میلادی، شمای کاملی از اتومبیل هیلمن هانتر مدل‌های دهه ۶۰ میلادی داشت. در سال ۱۹۷۹ تمام حق و حقوق تولید این خودرو به ایران فروخته شد.

    این خودرو، با آنچه در ایران به هیلمن معروف است تفاوت دارد دو خودروی کاملاً متفاوت هستند. تنها مسئله‌ای که باعث شد در ایران این دو خودرو با هم اشتباه شوند انتخاب موتور آونجر ۱۶۰۰ جهت ساخت قطعاتی از موتور پیکان یا همان هیلمن هانتر در ایران بود.

    هیلمن هانتر مدل ۱۹۷۵، با سقف چرمی

    پیکان


    پرش به ناوبریپرش به جستجو
    پیکان
    تولیدکننده ایران ناسیونال (تا سال ۱۳۵۷)
    ایران خودرو (از سال ۱۳۵۷ تا توقف تولید)
    نام‌های دیگر پیکان جوانان
    پیکان دولوکس
    پیکان کارلوکس
    پیکان ۱۶۰۰
    پیکان کار
    پیکان وانت
    پیکان استیشن
    پیکان اتوماتیک
    پیکان سپر جوشن
    تاریخ تولید ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۳ خورشیدی (اردیبهشت ۱۳۸۴)
    مکان مونتاژ ایران خودرو
    کلاس سدان، استیشن، وانت
    نوع بدنه چهار در سدان
    پنج در استیشن واگن
    دو در وانت
    طرح موتور جلو، محور عقب
    جعبه دنده جعبه‌دنده دستی (جعبه دنده اتومات در مدل های۴۹)
    فاصله بین دو محور ۲۵۰۹ میلی‌متر
    طول ۴۲۴۵ میلی‌متر
    عرض ۱۶۲۰ میلی‌متر
    ارتفاع ۱۴۱۹ میلی‌متر
    وزن ۹۹۰ کیلوگرم
    خودروهای مرتبط روتس ارو
    هیلمن هانتر
    پیکان وانت
    پژو آردی
    پژو روآ
    وانت آریسان
    سیستم تعلیق جلو مک فرسون
    سیستم تعلیق عقب فنر شمش

    تاریخچه

    یک دستگاه پیکان در ایران

    بعد از چندین تلاش ناموفق برای ساخت اتومبیل‌های فیات در اوایل دهه ۱۳۴۰، قرارداد مونتاژ پیکان (آخرین مدل هیلمن هانتر؛ (کرایسلر) روتس ارو مدل ۱۹۶۶) در ایران بین شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی کنونی) و گروه صنعتی روتس (Group Rootes) انگلستان، که در حال ورشکستگی بود، بسته شد و تولید این خودرو پس از یک دهه تولید در انگلستان، در ایران شروع شد. طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیر مجموعه‌های گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تأثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد. در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد. روند مونتاژ خودرو در ایران خودرو به همین ترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایران خودرو آن‌ها را مونتاژ می‌کرد، و در کنار آن قسمت‌هایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته می‌شدند. در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ سقوط کرد. در این سال کارخانه پژو موافقت کرد ایران خودرو با بکار بردن سیستم تعلیق و موتور پژو 504 بر روی بدنه پیکان، به تولید پیکان ادامه دهد که این روند در حدود شش سال دوام آورد. پس از آن با ساخت قطعات لازم در ایران، پیکان۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴، در حدود ۱۳ سال، ادامه داشت. همچنین در سال ۱۳۷۲ طرح پرتو تایپی از سوی ایران خودرو برای پیکان معرفی شد ولی هرگز به تولید انبوه نرسید. اما در سال ۱۳۷۳ نوعی پیکان موسوم به سپر جوشن تولید شد که فقط اندکی به آن طرح شبیه بود. یکسری از تغییرات دیگر که مربوط به طرح پرتوتایپ بود نیز در سال‌های بعد در پیکانها اجرا شد. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن تلاش‌های فراوانی برای ایجاد یک خودروی جایگزین برای این خودرو انجام شد. از جمله خودروهای جانشین می‌توان به ال 90، چری کیو 6، طرح ان پی (که منجر به خلق پژو ۲۰۶ صندوقدار شد)، پژو روآ، خودرویی بر اساس پلت فرم پژو 405 (که نتجه آن سمند شد) اشاره کرد که البته طرح‌های مذکور یا ناکام ماند یا مورد استقبال قرار نگرفت یا قیمت آن‌ها گران تمام شد.

    مدل‌ها

    • کارلوکس
    • جوانان
    • کار
    • 1600
    • دولوکس
    • دولوکس فیس لیفت
    • استیشن
    • وانت
    • تاکسی
    • اتوماتیک
    • پژویی
    • سپر جوشن
    یک دستگاه پیکان جوانان ساخت شرکت روتس ساخته شده در سال ۱۹۷۵ بر اساس خودرو هیلمن هانتر

    پیکان جوانان (هیلمن هانتر جی‌تی)

    استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور مشابه، اما قدرت موتور بیشتر با سرسیلندر آلومینیومی بود به خط تولید پیکان اضافه شود. پیکان جوانان بواسطه داشتن دو کاربراتور سرعت و شتاب بیشتری داشت و در قسمت جلو پنجره دارای چهار عدد چراغ جلو بود و در داخل خودرو در قسمت جلو داشبورد تفاوت‌هایی با مدل‌های معمولی داشت و با داشتن آمپر برق و فشار روغن در کنار درجه باک و دمای موتور جلوه خاصی داشت و علاقه مندانی را جذب خود کرده بود.

    دولوکس

    پیکان دولوکس یکی از معروف‌ترین مدل‌های پیکان بود. این نوع مدل از مدل‌های اولیه پیکان بود. برخی از مدل به صورت دنده اتوماتیک ساخته شد. سپر این نوع مدل از نوع شمشیری بود. این مدل برای قد بلندها که وارد ماشین می‌شدند دشواری‌هایی ایجاد می‌کرد. فرم بدنه این مدل از نوع کبریتی بود.

    دولوکس فیس‌لیفت

    گردهمایی برخی از نسخه‌های قدیمی خودروی پیکان (که از اواخر دهه ۶۰ میلادی تا اوایل دهه ۱۹۷۰ ساخته شده‌اند) در تهران.

    از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد، شامل تغییر کامل چراغ‌های جلو و عقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید شد (این مدل در سال‌های ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود).

    کارلوکس

    پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، شرکت ایران خودرو از برادران خیامی گرفته شد و تحت مالکیت دولت قرار گرفت که نتیجه آن کاهش محصولات خانواده پیکان به دو نوع سدان و وانت شد. اما دولت با سرهم کردن قطعاتی که در انبار ایران خودرو از مدل‌های قبل باقی‌مانده بود این خودرو را ساخت.

    کار

    پیکان کار نوعی از مدل‌های مخصوص پیکان بود. این نوع مدل در دهه ۵۰ در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد. این نوع خودرو بنا به درخواست مشتریانی که محل کارشان صنعتی بود ساخته شد. این خودرو بعد از انقلاب هم تولید شد. موتور این نوع مدل از نوع مدل تخت بود که تقریباً شتاب بالایی داشت. چراغ دنده عقب این مدل از چراغ‌های ترمز و خطر و راهنما جدا بود.

    پیکان پژویی

    در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور ۱۸۰۰ سی سی، پژو 504 بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.

    این مدل پیکان به خاطر دارا بودن موتور پژو ۵۰۴ بر روی اتاق سبک پیکان از قدرت و شتاب کم‌نظیری برخوردار بود. شتاب عالی این خودرو در زمان تولیدش زبان زد عام شده بود به‌طوری‌که تعداد بسیاری ازین مدل ماشین به خاطر سرعت بالا و عدم آیرودینامیک مناسب با موتور، تصادفات زیادی به بار آورد.

    شتاب اولیه این خودرو نسبت به پژو ۵۰۴ و حتی پژو ۴۰۵ هم بیشتر است و این به لطف بدنه سبک پیکان و موتور قوی پژو امکانپذیر شده‌است.

    دلیل اصلی تولید این مدل پیکان خرید تالبوت توسط پژو بود که منجر به وقفه در تولید پیکان در کارخانه ایرانخودرو شد، که پس از مدتی با پیشنهاد کارخانه پژو تعداد محدودی از موتورهای پژو ۵۰۴ که در فرانسه مانده بود به ایران فروخته شد و پیکان پژویی به مدت ۶ سال تولید و با اتمام موتورهای پژو ۵۰۴ تولید این خودرو به فراموشی سپرده شد.

    بیشتر این ماشین‌ها در منطقه غرب کشور بوده و مورد علاقه مردم بومی این منطقه است.

    پیکان 1600

    تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از گیربکس هایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل) اکسل‌های تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.

    پیکان سپرجوشن

    این پیکان با تفاوت ظاهری که درسپر که بلندتر بود شناخته می‌شد.

    پیکان‌سواران نامدار

    نخست‌وزیر امیر عباس هویدا بیش‌تر کالاهای ایرانی را می‌پسندید و راننده نیز نداشت و با پیکان خود به سر کار می‌رفت.

    اولین مصرف‌کننده نامدار پیکان امیر عباس هویدا، نخست‌وزیر ایران بود که تا آخرین روزهای صدارت، اتومبیل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پیکان سرمه‌ای رنگش را ترجیح داد و او بود که جمله «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» را وارد تاریخ ایران کرد.

    پراید

    پرش به ناوبریپرش به جستجو
    پراید
    تولیدکننده ایران سایپا
    کره جنوبی کیا موتورز
    ایالات متحده آمریکا فورد
    ژاپن مزدا
    نام‌های دیگر صبا، نسیم، ۱۴۱، ۱۳۲، ۱۱۱، ۱۵۱، ۱۳۱
    مکان تولید ایران
    صفر تا صد ۱۵ ثانیه
    مکان مونتاژ تهران، ایران (سایپا)
    حجم باک ۳۷ لیتر
    کلاس خودرو شهری و وانت
    نوع بدنه ۴ درب سدان
    ۵ درب هاچ بک
    ۵ درب لیفت بک
    ۲ درب وانت
    موتور انژکتوری 1300cc
    جعبه دنده ۵ دنده دستی
    فاصله بین دو محور ۲٬۳۴۵ میلی‌متر
    طول ۳٬۹۳۵ میلی‌متر
    عرض ۱٬۶۰۵ میلی‌متر
    ارتفاع ۱٬۴۵۵ میلی‌متر
    وزن از ۸۵۰ کیلوگرم تا ۱۰۱۰ کیلوگرم (بسته به مدل خودرو)
    خودروهای مرتبط مزدا ۱۲۱، فورد فستیوا

    تاریخچه

    مزدا ۱۲۱ مدل ۱۹۸۹

    پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

    این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

    فورد فستیوا

    شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آن را با نام‌های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد.

    پراید ۱۴۱
    پراید ۱۴۱ از پشت

    در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید: سایپا 111، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

    طبق گفته وزرات صنعت، تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف خواهد شد. و در این راستا، تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ متوقف شد.

    مدل‌ها

    صبا و نسیم

    دو نسخه ابتدایی پراید که در ابتدای ورود به ایران تا سال ۸۴ با برند کیا تولید و پس از آن مُهر سایپا بر پیشانی شان حک شد تولید این دو مدل در سال ۱۳۸۸ به اتمام رسید و پیکره و پلتفرم سایر مدل‌ها به نوعی همین صبا و نسیم‌اند. تولید این مدل‌ها متوقف شده‌است.

    سایپا ۱۴۱

    پراید ۱۴۱

    پراید ۱۴۱ یکی از محصولات سایپا است. این خودرو همان پراید تغییریافته‌است. این مدل در واقع مدل لیفت بک سایپا ۱۳۱ یا در واقع همان سایپا صبا می‌باشد. این تغییر در طراحی در دورانی انجام گرفت که بازار خودروی ایران از نظر تنوع مدل‌های عرضه شده بسیار فقیر بود و ساپیا نیز تبلیغات زیادی در زمینه ۱۴۱ به راه انداخت اما شکل ظاهری نامأنوس و مشکلات کیفی ناشی از این تغییرات باعث شد این مدل هیچ‌گاه نتواند به خودرویی موفق تبدیل شود هرچند سایپا که در آن زمان زانتیا را مونتاژ می‌کرد سعی کرده بود در طراحی قسمت عقب سایپا ۱۴۱ از رگه‌های طراحی عقب عاریه بگیرد ولی با همه این اوصاف ۱۴۱ همواره کم تیراژترین مدل در خانواده محصولات پراید بود به گونه‌ای که با وجود طرح متفاوت نسبت به مدل‌های سدان، همواره با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شد تا بتواند نظر مشتریان را به سوی خود جلب کند. تولید این مدل متوقف شده‌است.

    سایپا ۱۴۱ در کشور ونزوئلا تحت نام تورپیال (به معنی یک پرنده زیبا) فروخته می‌شود.

    سایپا ۱۵۱

    سایپا ۱۵۱ (سایپا کارا) یک ماشین تولید شده توسط سایپا در ایران است. این وانت کوچک ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و بر اساس پراید ساخته شده‌است. سایپا این خودرو را با قیمت مقرون به صرفه‌ای (نسبت به دیگر خودروهای ایرانی) عرضه می‌کند در این مدل به دلیل کاربری متفاوت نسبت به سایر مدل‌ها تغییراتی درفنربندی عقب و دیسک و سیستم انتقال قدرت صورت گرفته‌است.

    سایپا ۱۱۱

    سایپا ۱۱۱ یک خودرو هاچبک از محصولات سایپا است که از سال ۲۰۱۰ توسط سایپا ساخته می‌شود.اکنون این مدل دیگر تولید نمیشود. این خودرو در اصل مدل هاچبک سایپا 132 است که آن هم از محصولات سایپا و از سری پلتفرم پراید X100 است. سایپا با راه اندازی تشکیلات جدید تولید خودرو در کاشان مدل هاچ بک پراید را با تغییرات اندکی در چراغهای جلو و عقب و تغییر فرم شیشه عقب به بازار می‌فرستد. در ابتدای تولید برای این خودرو نام مروارید انتخاب شد که بعداً به رمز سه رقمی ۱۱۱ تغییر نام داد. این خودرو همانند سایر انواع پراید به موتوری با حجم ۱۳۲۳ سی سی و توان ۶۲ اسب بخار مجهز است. گفته می‌شود که در سال ٩٣ به بعد تغییراتی در موتور صورت گرفته تا علاوه بر آلایندگی خودروها طبق استاندارد یورو۴ خودروتوان بیشتری معادل ۶٩ اسب بخار تولید کند و در ضمن مصرف سوخت کمتری داشته باشد در این حال این خودروی ارزان قیمت با مصرف ۶٫۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی، پنجمین خودرو کم مصرف تولید داخل است.

    سایپا ۱۳۲

    پراید ۱۳۲ نسخه سدان پراید ۱۱۱ است و تفاوتش با پراید ۱۳۱ که زودتر از این خودرو معرفی شده همرنگ بودن سپر و زه‌های بدنه است. تنها مزیت پراید ۱۳۲ نسبت به پراید ۱۱۱ صندوق عقب جادارتر آن است و از لحاظ فنی مانند سایر پرایدها از همان موتور و گیربکس بهره می‌برد. تولید این مدل متوقف شده‌است.

    سایپا ۱۳۱

    در واقع همان پراید صبا است که پس از تغییر طراحی داشبورد و کریستالی شدن چراغ‌های عقب به این عدد سه رقمی مرموز تغییر نام داد.

    انتقادات به ایمنی پراید

    رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: «در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.» ناصر مکارم شیرازی هم با اشاره به این‌که «گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است» گفت: باید فکری در این خصوص کرد و این خودرو به خودروی مناسبی تبدیل شود. از سوی دیگر اینکه علی‌رغم اینکه می‌گویند این خودرو ارزان است باید گفت که با تلفاتی که به بار می‌آورد اصلاً به صرفه نیست.

    در یک دورهٔ زمانی نیز قرار بود پلیس راهنمایی و رانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطهٔ آن خودروی پراید فقط برای تردد درون‌شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازهٔ تردد برون‌شهری به آن داده نشود ولی به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند و اجرای این طرح نارضایتی را به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. سازمان استاندارد ایران در بین تمامی خودروهای داخل کشور در مقام اول بی کیفیت‌ترین را به MVM 110 و مقام دوم را به پراید اعطا کرد. شاید انگشت شمار مزیت‌های پراید را بتوان تسلط رانندگی، سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی و کم مصرف بودن آن دانست.